Musik är något man hittar i praktiskt taget alla spel. Det kanske inte alltid är det som står ut mest alla gånger, men den har ofta en betydelsefull roll.
Precis som i film kan musik i spel, när den används rätt, göra väldigt stor skillnad. Som spel har lagt större fokus på att berätta bra och fängslande historier har musikens roll i spelvärlden utforskats mer och mer. Två vanliga typer av musik som kan vara bra att tänka på är musik som spelas i bakgrunden och musik som spelas i förgrunden. Musik i bakgrunden används för att understryka en scen eller plats utan att dra allt för mycket uppmärksamhet till själva musiken.
Det är vad som händer på bilden som är det viktiga just då och bakgrundsmusiken söker harmonisera med detta och skapa en mer levande upplevelse. Detta kan till och med spelas mitt under en dialog om det görs rätt. Videon nedan beskriver hur detta fungerar i film, men i detta avseende är det fortfarande ett utmärkt exempel.
Musik som spelas i förgrunden är där för att sätta scenen många gånger. Den kan ge emotionella vinkar och hjälpa spelaren att förstå vad tanken var att man skulle känna i scenen. Men det kan också vara så enkelt som att inte mycket händer just nu och musik fyller ett tomrum som annars skulle ge ett viss ögonblick mindre inverkan. I en del spel är musiken väldigt viktigt för att man som spelare inte har väldigt mycket att göra utan väntar på resultat på ett eller annat sätt.
En lite ovanligt med träffande exempel att använda här är casinospel. När man väl gjort sitt val i spelet finns det inte mycket annat att göra än att vänta på resultatet. Och i dessa fall kan bra musik förbättra upplevelsen avsevärt. För exempel på sådana spel kan man vända sig hit. Detta är så klart bara två sätt att se på musik i spel och det finns långt mer att utforska. Men det får komma i framtida artiklar istället.